Mijn werkwijze
In mijn praktijk begeleid ik kinderen en jongeren die moeite hebben met hechting en het ervaren van veiligheid—zowel in contact met anderen als met zichzelf. Ik kijk niet alleen naar gedrag of gedachten, maar werk vanuit het lichaam. Ons lichaam bewaart namelijk alles wat we hebben meegemaakt, zelfs de ervaringen van heel vroeg, nog voordat we konden praten.
Kinderen en jongeren met hechtingsproblemen ontwikkelen zich vaak anders. Hun emotionele ontwikkeling loopt niet altijd gelijk met hun kalenderleeftijd. Dat kan zorgen voor verwarring bij zichzelf of door de omgeving, frustratie of teruggetrokken gedrag.
Door lichaamsgericht te werken, leer ik kinderen/jongeren op een zachte en respectvolle manier luisteren naar hun lichaam. Soms zitten daar oude spanningen opgeslagen. Herinneringen die niet in woorden maar in het lichaam zijn vastgelegd en waar we ons niet bewust van zijn. Deze kunnen zorgen voor gevoelens van onrust, spanning of juist emotionele afvlakking, zonder dat je precies weet waarom.
Bij vroegkinderlijk trauma blijft het lichaam vaak in een staat van voortdurende alertheid. Het stresssysteem staat als het ware altijd “aan”. Dit kan leiden tot vermoeidheid, moeite met voelen en het verliezen van contact met zichzelf. Zelfzorg en zelfliefde krijgen dan weinig ruimte om te groeien.
In mijn begeleiding help ik het kind/de jongere stap voor stap weer verbinding te maken met hun lichaam, gevoelens en innerlijke kracht. Samen bouwen we aan herstel vanuit veiligheid, rust en aandacht. Zo ontstaat er weer ruimte voor vertrouwen, ontspanning en zelfliefde.
Ik kies bewust voor een langdurige aanpak, waarin ik samen met het kind/de jongere de verschillende ontwikkelingsfasen doorloop. Ik bied veiligheid, geef steun waar nodig en help om moeilijke situaties te begrijpen en te overwinnen. Zo groeit het kind/de jongere toe naar een zelfstandig en veerkrachtig persoon, die goed voor zichzelf kan zorgen én voor anderen.
Naast deze behandeling bied ik ook begeleiding aan ouders en verzorgers. Dit doe ik door middel van oudergesprekken en het geven van praktische tips, zodat de omgeving het kind/de jongere beter kan ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.